نقد و بررسی

نقد و بررسی آهنگ مرهم

نقد و بررسی آهنگ مرهم از سیاوش قمیشی

نقد و بررسی آهنگ مرهم

نقد و بررسی آهنگ مرهم: بعد از تجربه ی بدی که سیاوش با آهنگ گذشت داشت و در فاصله ای نه چندان زیاد، سیاوش این بار دست پر اومد و به قول فوتبالی ها کامبک زد! اون هم چه کامبکی! تغییر مدیریت سیاوش مدتی بعد از انتشار آهنگ “گذشت” و تموم شدن دوران جری و آغاز دوران همکاری سیاوش با یک تیم حرفه ای و خوب نوید بخش روزهای خوب بود و “مرهم” شروع خوبی برای این روزها بود. مرهمی که قطعا تونست همه ی اون چیزی که ما از سیاوش میخواستیم رو در بر داشته باشه.

از ملودی فوق العاده تا تنظیم استاندارد و البته تحریرهای بی نقص. در ادامه طبق معمول همیشه این آهنگ رو در بخش های مختلف با هم مرور می کنیم. یادآور میشیم این ها حرف هایی تخصصی نیست و فقط دیدگاه شخصی ما از این اثر هست. شما هم می تونید متن خودتون رو برای ما ارسال کنید تا با نام خودتون در سایت قرار بگیره. با ما همراه باشید.

نقد و بررسی آهنگ مرهم

ترانه

مرهم طبق معمول ترانه سرایی ناشناخته داشت. میلاد نعمتی زاده ترانه سرای این اثر اونقدر ناشناخته بود که ما حتی نتونستیم در شبکه های مجازی اثری ازش پیدا کنیم. با توجه به این که ملودی این آهنگ مربوط به سال ها قبل هست و همونطور که می دونید ترانه ای که بتونه روی یک ملودی قدیمی به قول سیاوش به خوبی چفت بشه و لق نزنه رسالت خودش رو انجام داده!

هرچند شاید اگه از خود ترانه ی دوزخی هم استفاده میشد شاید حتی تأثیر بیشتری داشت اما در هر صورت نمیشه ایراد خاصی به ترانه گرفت چون ترانه سرا طبق معمول اکثر ترانه سرایانی که برای سیاوش شعر ارسال می کنن سعی داشته با کلماتی سیاوشی نظر مثبت سیاوش رو جلب کنه هرچند این کار هرکسی نیست و خیلی ها خواستن این کار رو بکنن و موفق نبودن پس میشه از این بابت به آقای نعمتی زاده تبریک گفت که تونسته با این دامنه از کلمات، ترانه ای خوب و قابل قبول بگه. ترانه ای که به خوبی روی ملودی بی نظیر دوزخی نشسته و حق مطلب رو ادا کرده.

ترانه مرهم

 

ملودی

و اما ملودی! پس از این که سیاوش طی چند کار اخیرش درگیر نوعی خاص از ملودی های خودش شده بود، مرهم به نوعی رهایی سیاوش از این چرخه بود. ملودی ای جاودانه و بی نظیر که همه ی ما سیاوشی ها همیشه آرزو داشتیم این ملودی به عنوان یکی از پرچمداران مجموعه ی عروسک شب بازخونی بشه و چی دیگه بهتر از این؟

در مورد ملودی میشه ساعت ها حرف زد و خسته نشد. میشه ساعت ها این ملودی رو شنید و بیشتر مشتاق شنیدنش شد و میشه مثل همه ی ملودی های سیاوش، با مرهم پرواز کرد و به دور دست ها سفر کرد! به خصوص ملودی بخش میانی آهنگ مرهم که به بهترین شکل ممکن ملودی اول دوزخی رو تداعی می کنه.

هرچند شاید جای پیانو در این بخش خالی بود اما گیتار هم اونقدر تأثیر گذار بود که نشه هیچ ایرادی ازش گرفت. ملودی دوزخی از سیاوشی ترین و تأثیرگذارترین ملودی های استفاده نشده ی سیاوش بود و ما خوشبختیم که بعد از تجربه ی ناموفق گذشت، این بار با اینچنین ملودی ای از سیاوش مواجه شدیم. خدا رو شکر می کنیم که همچنان سیاوش رو در اوج می بینیم چه از نظر ملودی و چه از نظر تحریر و صدا.

ملودی مرهم

 

تحریر و صدا

متأسفانه اونقدر گذشت ضعیف و بد بود (حتی در زمینه ی تحریر و صدا!) که نگران بودم نکنه صدای سیاوش دیگه اون صدای جذاب همیشگی نیست! و اینجاست که قدرت تنظیم، خودش رو نشون میده و عجب صدای تر و تمیزی از سیاوش در مرهم شنیدیم! همون صدای مخملی و خوش رنگ و جذاب و پر از تحریرهای بی نظیر.

از ابتدا تا انتهای آهنگ مرهم پر هست از تحریرهایی به شدت سیاوشی. چیزی که مدتی بود به لطف الیاس شیرزاد ازش محروم بودیم! “واسه من مرهمِ زخمم غزل و ترانه شد، تبِ پر شورِ نوشتن یه شروعِ تازه شد.” این بیت شاید اوج تحریرهای سیاوش در آهنگ مرهم هست هرچند اونقدر کل آهنگ رو با احساس و زیبا و دقیق اجرا کرده که سخته یک قسمت و یک کلمه ی خاص رو انتخاب کرد. خیال ما با آهنگ مرهم راحت شد. که هنوزم همون سیاوش رو شاهدیم که تحریرهایی دلنشین داره.

صدا و تحریر مرهم

 

تنظیم آهنگ مرهم

شاید فوق العاده ترین اتفاق واسه ما سیاوشی ها طی ماه های اخیر، تموم شدن دوران فاجعه بار الیاس شیرزاد به عنوان تنظیم کننده ی سیاوش باشه! تنظیم کننده ی کار نابلدی که با تنظیم های بد و به خصوص میکس و مسترهای سطح پایین خودش، چندین و چند ملودی و آهنگ سیاوش رو نابود کرد! از آینده گرفته تا کلافه و تردید و… و در نهایت فاجعه ای به اسم گذشت!! شاید تنها کار قابل دفاع شیرزاد آهنگ عاشق بود و دیگر هیچ!

اما بعد از شیرزاد اسم خیلی ها به عنوان تنظیم کننده مطرح شد، از همکاری مجدد با اروین تا آلن جی و تنظیم کننده ای آمریکایی و بابک سعیدی و … اما همون اتفاقی افتاد که از سیاوش انتظار می رفت! یعنی رفتن سراغ یک تنظیم کننده ی نا آشنا و گمنام برای ما سیاوشی ها، اشکان آریا با تنظیمی تر و تمیز و میکس و مستر خوبش نوید بخش روزهای خوبی هست که دیگه بحث تنظیم یک دغدغه واسه ما سیاوشی ها نباشه.

هرچند میکس و مستر ضعیف در قسمتی از آهنگ (هنگام تلفظ کلمه ی “واسه” در مصرع “واسه بی خوابی چشمای ترِ خیره به راه”) کمی توی ذوق میزنه اما وقتی از شیرزاد و تنظیم هاش به همچین تنظیم کننده ای برسیم این خودش خیلی خیلی خوشحالی داره و میشه از این جزئیات ریز فعلا چشم پوشی کرد و منتظر بمونیم ببینیم آقای آریا در ادامه چطور می تونه سطح خودش رو بالاتر بیاره و تنظیم های خودش رو به حد اسطوره ی موزیک مملکت برسونه.

شاید خیلی ها خلوت بودنِ بیش از حد آهنگ مرهم رو یک نقص بدونن اما اتفاقا فاکتور سادگی و خلوت بودن بزرگترین مزیت تنظیم این آهنگه. به خصوص که این سادگی بیشتر باعث شده صدای شفاف و زیبای سیاوش شنیده بشه و چی از این بهتر؟ امیدواریم آقای آریا در چالش های بعدی هم موفق باشه و پیشرفتش قابل لمس باشه.

تنظیم مرهم

 

موزیک ویدیو

وقتی به بخش موزیک ویدیو می رسیم، اگه کارگردان کوجی زادوری باشه یه حس دو گانه به وجود میاد. کوجی در گرفتن تصویر از خود سیاوش تبحر خاصی داره و دقیقا می دونه مخاطبینش که درصد زیادشون طرفدارای پیگیر سیاوش هستن، چه تصاویری و از چه زاویه هایی از سیاوش دوست دارن و کوجی دقیقا همون کار رو می کنه. اما در کنار این، همه می دونیم که کوجی نه ایده ای برای داستان نویسی موزیک ویدیو داره و نه ایده ای برای فیلم برداری های متفاوت و با معنی!!

در همه ی ویدیوهای اخیر سیاوش شاهد حضور لی لی هستیم که به هیچ عنوان بازیگر خوبی نیست و شاید راه حل ارزون قیمت کوجی برای ویدیوهای سیاوش حساب میشه و شاید هم خود سیاوش اینجوری راحت تره! اما خب من به شخصه از ویدیوی آهنگ مرهم فقط تصاویری برام جذاب بود که از سیاوش گرفته شده بود و این مسئله همیشه بوده! شاید غیر از یکی دو مورد از جمله موزیک ویدیوی حسرت، محبت، الکی، سرنوشت و تصور کن، سیاوش هیچ وقت حرفی برای گفتن در زمینه ی موزیک ویدیو نداشته. بنابراین موزیک ویدیوی مرهم رو فقط میشه یکی دو بار نگاه کرد و گفت خب بریم سراغ هندزفری و خود آهنگ!..

نظر شما در مورد نقد و بررسی آهنگ مرهم و خود این آهنگ چیه؟ نظرتون رو در کامنت ها با ما در میون بگذارید.

نمایش بیشتر

‫4 نظرها

  1. اره همه اهنگ خوب بودولی اونقدر هم الیاس شیرزاد ضعیف نبود ک شما اینهمه تو هنه نقد و بررسی اسم اونو میبرید.ن الیاس شیرزاد همه تنظیم کننده ها هم تنظیم خوب دارن هم بد .و به نظرم الیاس شیرزاد هم تنها در اهنگ گذشت ضعیف کار کرد..و اهنگ تردید و کلافه و عاشق و اینده و رفیق واقعا به زیبایی تنظیم کرد.اگر میکسو مسترش ضعیف بود تنظیماش بدک نبوود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا