نقد و بررسی

نقد و بررسی آهنگ سرنوشت

نقد و بررسی آهنگ سرنوشت از سیاوش قمیشی

نقد و بررسی آهنگ سرنوشت

نقد و بررسی آهنگ سرنوشت: پس از گذشت ۴ روز از انتشار آهنگ سرنوشت، حالا میشه بهتر در مورد این آهنگ نظر داد. آهنگی که تم اجتماعی و گهگاهی سیاسی داره و البته از اون نصیحت های خاص سیاوشی رو دوباره در این آهنگ شاهد بودیم. گویا سیاوش جلوی ما نشسته و خیلی صمیمی و گرم داره راه رو دوباره به ما نشون میده. همونطور که در تاک و چوب خط و مسیر و تردید و چندین و چند آهنگِ دیگه این کار رو کرد و حالا در این زمان که نیاز داشتیم به یک نیرو محرکه و در روزهایی که امیدها داره همه تبدیل به نا امیدی میشه، سیاوش با سرنوشتش دوباره دست ما رو گرفت و به اون بالاها برد.

شاید اغراق نباشه اگه بگیم سیاوش قمیشی بزرگترین نعمتی هست که ما سیاوشی ها داریم چرا که هر وقت نیاز بوده دقیقا آهنگی مناسب اون زمان برای ما خونده. انگار راز دل ما رو می دونه و دقیقا متوجه هست که چه زمانی باید چه آهنگی بخونه. خدا رو شکر می کنیم به خاطر وجود سیاوش عزیز.

ترانه

سرنوشت دومین همکاری سیاوش با رامین دهقانی بود. بعد از تجربۀ ی موفق این همکاری در آهنگ آرزو، حالا دوباره شاهد همکاری با این شاعر جوان و خوش ذوق بودیم تا درست مثل آرزو این بار هم شاهد ترانه ای امید بخش و روشن باشیم. افکار و قلم رامین دهقانی حداقل در این دو همکاری ای که با سیاوش داشته کاملا مثبت و امیدوارانه بوده و در این دنیایی که هر روز شاهد یک مصیبت و اتفاق بد هستیم، اینجور متن ها و امیدواری ها هرچند دور از دسترس اما نیازه. ما نیاز داشتیم به این که سیاوش دوباره بیاد راهنماییمون کنه و دستمون رو بگیره و رامین دهقانی با متن خوب و قوی خودش این اتفاق رو رقم زد. ممنونیم از آقای دهقانی عزیز به خاطر این متن خوب و سنجیده.

ملودی

ملودی سرنوشت طبق معمول همیشه یکی از نکات برجسته ای بود که در کل کار شاهد بودیم. ملودی ای که مثل همیشه خیلی درست و خوب روی تک تک کلمات ترانه نشسته و کاملا با متن شعر هماهنگه. به خاطر سبک آهنگ، شاهد نقطه اوج در این ملودی نبودیم اما اونقدر ریتم آهنگ جذاب و با کشش هست که از اول تا آخر شاهد یک ماجرای سیاوشی دیگه هستیم. ماجرایی که برای ما سیاوشی ها نا آشنا نبود و این ملودی با هماهنگی خوبی که با متن شعر داشت تونست طبق معمول همیشه یک کار استاندارد و حرفه ای و سیاوشی رو به وجود بیاره.

تحریر و صدا

پس از مدت ها و به لطف تنظیم و میکس و مستر عالی بابک سعیدی، شاهد یک صدای شفاف، پر قدرت و عالی از سیاوش بودیم تا خیالمون از این که این صدا همچنان همون صدای قوی گذشته هست راحت بشه. تحریرهای سیاوشی طبق معمول همیشه در سراسر آهنگ سرنوشت موج میزد تحریرهایی که با روح و روان آدم بازی می کنه و همون گرمی و صمیمیت همیشه رو داشت. صدای سیاوش قطعا منحصر به فردترین صدای یک خوانندۀ ایرانی هست. همیشه گفتم و جا داره این بار هم دوباره این رو بگم که سیاوش دقیقا مثل یکی از سازهاش از صداش استفاده می کنه. هر کاری که میخواد با صدای خودش می کنه و اونقدر این صدا منعطف هست که میشه باهاش کلی تحریر عجیب و وصف نشدنی داشت.

تنظیم آهنگ سرنوشت

به نظر من بزرگترین اتفاق در آهنگ سرنوشت، تنظیم تر و تمیز و شیک و خوشگل بابک سعیدی عزیز هست. تنظیمی که به خیلی ها ثابت کرد میشه بدون شلوغ کاری و بریز و بپاش های الکی و نا معقول، تنظیم و میکس و مستر حرفه ای انجام داد. صداهای خوب و شفاف و خوبی که در این آهنگ وجود داره نشون میده چقدر بابک سعیدی در کارش حرفه ای و خوب هست. مهمترین قسمت هم همونطور که در بالاتر گفته شد، صدای بسیار واضح و شفاف و پر قدرت سیاوش هست که به خاطر میکس و مستر عالی ای که در این آهنگ انجام شده شاهدش بودیم. شروع و پایان خوب و استفاده از سازهای خوبی که بهترینش گیتارش بود این تنظیم رو منحصر به فرد کرده. به شدت امیدوارم این همکاری ادامه داشته باشه و دیگه شاهد همکاری با تنظیم کنندۀ قبلی نباشیم.

موزیک ویدیو

اما یکی دیگه از نقاط برجستۀ آهنگ سرنوشت، موزیک ویدیوی متفاوت و بسیار خوب شهاب جعفرنژاد هست. سبک کارهای شهاب مشخص بود و می دونستیم با همچین ویدیویی سر و کار داریم اما پیشرفت بی نظیرش در این ویدیو واقعا جای تبریک داره. جزئیات خیلی زیادی که در این ویدیو به اون توجه شده.

استفاده از عکس های دوران جوونی سیاوش در بخشی از ویدیو و در بک گراندش نمایان شدن میدان آزادی و برج ساعت بیگ بِن لندن تا نمایش عکسی از دوران گذشته و گیتار زدن سیاوش که بعد از چند لحظه تبدیل به قاب عکس میشه و دوربین میاد عقب و شاهد زمان حال و پیانو زدن سیاوش هستیم و از این جزئیات در سراسر ویدیو استفاده شده تا شاهد ویدیویی خوش رنگ، با کیفیت و با جزئیات فراوان باشیم. از آقای شهاب جعفرنژاد و همچنین پیمان امدادی برای خلق این ویدیوی زیبا که قطعا یکی از بهترین موزیک ویدیوهای سیاوش هست تشکر می کنیم و امیدوارم در آینده باز هم شاهد ویدیوهایی با این کیفیت از سیاوش باشیم.

نظر شما در مورد این آهنگ چیه؟ نظرتون رو در کامنت ها با ما در میون بگذارید.

نمایش بیشتر

‫3 نظرها

  1. به نظر من سرنوشت خیلی بهتر از عاشق و ببخش بود. چون اهنگ عاشق فقط به خاطر شعر و ملودی زیبا معروف شد و نزدیک به ۹ میلیون در یوتوب بازدید داره و همینطور ببخش. ولی سرنوشت از هر ۳ جهت عالی بود. انشاالله آلبومی که با خانم گوگوش داره کار میکنه به همین لطافت باشه. ممنون بابت وبسایت خوبتون.

  2. فوق العاده بود. این آهنگ قوانین جهان هستی را توضیح میده. کسی میتونه بفهمه ک قوانین رو از کتاب چهار اثر از اسکاول فلورانس شین رو خونده باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا