نقد و بررسی

نقد و بررسی آهنگ ببخش

نقد و بررسی آهنگ ببخش از سیاوش قمیشی

نقد و بررسی آهنگ ببخش

نقد و بررسی آهنگ ببخش: ۶ روز پیش آهنگ ببخش منتشر شد. آهنگی که با تبلیغات کم و بدون تأخیر منتشر شد. مدت ها بود که جای خالی یک آهنگ الکترونیک و ترنس خالی بود و به شدت به این ریتم نیاز بود و جالب اینجاست که ببخش دقیقا همون اتفاقی بود که باید می افتاد! ریتم بی نظیر، تحریرهای استثنایی و تنظیمی قابل قبول همه و همه باعث شد ببخش درخشش زیادی داشته باشه.

ترانه

شعر ببخش ساده بود و پیچیدگی خاصی نداشت. رها اعتمادی تلاش کرده بود طوری شعر رو بگه تا مورد توجه و انتخاب سیاوش قرار بگیره و در این زمینه موفق عمل کرد. با توجه به این که ملودی از قبل ساخته شده بود، این که شعر به این خوبی و درستی روی ملودی بشینه کار سختی بود که به بهترین شکل در این آهنگ انجام شده. درست مثل آهنگ آینده که شعر به خوبی روی ملودی نشسته.

ملودی

در مورد ملودی هم همونطور که احتمالا می دونید، این ملودی برگرفته از آهنگ قدیمی “غریبه” هست که قدیمی ترین ورژن اون در مجموعۀ عروسک شب موجود هست. بعدها سیاوش این ملودی رو در اختیار خواننده ای با نام ابی لیتلز قرار داد و نسخه ی خوب و با کیفیتش رو شهریار خونده. نکتۀ عجیب اینه که بعضی از طرفداران سیاوش از این مسئله که سیاوش ملودی قدیمی خودش رو استفاده کرده ناراحت بودن! در این مورد باید گفت اولاً این که سیاوش از ملودی های قدیمی خودش استفاده کنه هیچ خورده ای نمیشه بهش گرفت. این ربطی به سن و سال سیاوش هم نداره چون بار اولش نبوده که از این کارها می کرده و قطعاً بار آخرش هم نخواهد بود.
سیاوش همیشه و به تناوب از ملودی های قدیمی خودش بهره برده. چند مثال رو در ادامه مشاهده می کنید:

  • آلبوم تاک، از ملودی قدیمی باغ بارون زده (که در مجموعۀ عروسک شب با شعری متفاوت و با نام “پرستو” خوانده شده بود و بعدها توسط عارف با همین شعر باغ بارون زده خوانده شد) استفاده کرد.

  • آهنگ قصه گل و تگرگ هم بازخونی مجدد همین آهنگ بوده که در آلبوم عروسک شب نسخۀ اولیۀ اون قرار داره و بعدش توسط عارف خونده شده و سالها بعد سیاوش اون رو بازخونی کرد و در آلبومی با همین نام منتشر کرد.

  • در آلبوم نقاب، سیاوش آهنگ برگ رو که نسخۀ اولیۀ اون در آلبوم عروسک شب با شعری متفاوت و با نام “می ترسم” موجود هست و بعد از اون با شعری متفاوت توسط عارف خونده شده بود رو استفاده کرد.

  • در آلبوم بی سرزمین تر از باد، سیاوش از ملودی آهنگ “خوش خیال” که در آلبوم فرنگیس قرار داره در آهنگ نفس بکش استفاده کرد.

مثال های دیگه ای هم هست که در حوصلۀ این مقاله نمی گنجه و این ها همه دلیلی بر این هست که سیاوش همیشه همین بوده و ما سیاوش رو با همۀ این خصوصیاتش دوست داریم و باورش داریم. هرچند ملودی ببخش نسبت به غریبه تغییراتی جزئی داشته که باعث گوشنوازتر شدنش شده.

نکتۀ آخر در مورد ملودی اینه که همیشه طرفدارها خواستار این بودن که سیاوش از ملودی های مجموعۀ عروسک شب استفاده کنه و اون ها رو بازخونی کنه. درست اتفاقی که در آهنگ ببخش افتاد اون هم به بهترین شکل.

تحریر و صدا

تحریرهای استثنایی سیاوش هم بیشتر به این ملودی رنگ و بو داده. تحریرهایی تموم نشدنی که با همون استانداردهایی که از سیاوش انتظار داریم در آهنگ ببخش خودنمایی می کرد. به این صدا و ملودی، وقتی یک تنظیم خوب و قابل قبول اضافه بشه یک پکیج کامل و بی نقص رو تشکیل میده.

تنظیم آهنگ ببخش

تنظیم آهنگ ببخش فراتر از حد تصور بود و الیاس شیرزاد پس از تنظیم موفق آهنگ عاشق، این بار از پس ببخش هم به خوبی بر اومد و یک پراگرسیو ترنس کاملاً غیر ایرانی با همۀ خصوصیات بارز این سبک از موزیک تنظیم کرد که با تحریرهای عجیب و تحسین شدۀ سیاوش، ترکیبی بی نقص به وجود آورد.

موزیک ویدیو

در مورد ویدیو هم بنظر باز هم مثل اکثر کارها، ویدیو نتونست هم سطح سایر موارد باشه و مسائل موجود در آهنگ رو به درستی روایت نکرد.

نظر شما در مورد این آهنگ چیه؟ نظرتون رو در کامنت ها با ما در میون بگذارید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا